Saturday 22 November 2014

Sesi Persekolahan 2014 Dah Berakhir Tapi Sesi 2015 SEBENARNYA BARU BERMULA!


Cuti Bukan Untuk BERCUTI SEMATA-MATA

Mungkin kejam bunyinya. Tapi itu hakikat.

Jika kita sebagai ibu bapa memberi GAMBARAN atau IDEA kepada anak2 kita bahawa cuti ini HANYA untuk bercuti, kita bakal menerima kejutan besar bila buka sekolah nanti.

  1. Hampir 50 hari TERBUANG begitu sahaja untuk mempersiap anak kita bagi menghadapi persekolahan tahun depan
  2. Akibatnya mereka KETINGGALAN berbanding rakan2 yang TERUS BELAJAR pada waktu cuti ini
  3. Sifat sambil lewa itu biasanya akan berpanjangan sehingga ke pertengahan tahun, yang akhirnya memudaratkan semua pihak kerana anak akan hilang keyakinan diri dan ibu bapa akan mula panik kerana anak masih belum bersedia. 

Jadi apa sebenarnya yang perlu kita buat semasa cuti ini?

At this point, suka saya nyatakan bahawa artikel ini lebih kepada persiapan anak untuk menghadapi peperiksaan utama dalam hidup mereka tahun hadapan.

Dalam kes saya, saya ingin mempersiap anak saya untuk UPSR 2015.


Dan........Alhamdulillah!!!

Hari ini hari PERTAMA cuti sekolah

Juga bermakna Hari Pertama dalam perjalanan anak2 2003 menuju UPSR 2015.

Tapi Hari PERTAMA sahaja anak saya dah bermula dengan Kem Motivasi. Bukan kem calang2, tapi anjuran tokoh motivasi terkenal, Tengku Asmadi.



Malam ini sepatutnya akan sudah nampak KESAN daripada Kem Motivasi Alihan Pelajar (MAP) tersebut, kalaulah bengkel ini sebagus yang diuar-uarkan.

Petang esok pula akan ada taklimat bersama ibu-bapa setelah MAP tamat. I'm really looking forward untuk hadir. Saya nak bantu sangat anak saya untuk berubah. Anak saya seorang yang bijak, cuma dia terlalu leka dengan games dan tiada matlamat yang jelas.

Diharap MAP dapat membantunya dan saya sendiri akan berdiri rapat di sebelahnya untuk membimbingnya sebagai tutor dan mentor.

In shaa Allah.

Selepas MAP, saya akan sambung semula MAGIC BOX pada hari Isnin.

Selepas itu MAGIC WALL juga akan bermula.

Then misi mencari kursus-kursus jangka pendek yang affordable tetapi berkualiti. Poket dah bocor akbat MAP ni (RM300 - RM30 = RM270) tetapi saya yakin MAP akan berbaloi!

In shaa Allah.





Abah Aqil,
22.11.14

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...