Monday 10 November 2014

5 Kesilapan Utama Ibu Bapa Dalam Hal Pendidikan Anak

Rajah 1 : Saya Pun TERSILAP. Saya bertekad untuk UBAH 1A 4B ini kpd 5A.
5 Kesilapan Utama Ibu Bapa Dalam Hal Pendidikan Anak


Kesilapan 1 - 'MENYURUH' anak Belajar

Kita sering memberi ARAHAN kepada anak untuk belajar sedangkan sepatutnya kita duduk sekali dengan anak.

Anak bukannya robot. Dia punya perasaan. Dia ingin dibimbing bukan diherdik.


Kesilapan 2 - 'PERCAYA' cakap Anak yang dia FAHAM

Kita sepatutnya TIDAK PERCAYA anak bulat-bulat jika dia kata dia faham. Kita sepatutnya mengambil langkah-langkah untuk menguji kefahaman dia seperti berikut :

a) BM - Tanya soalan2 tatabahasa setiap hari dan rangka karangan setiap 3 hari
b) BI - buat Spelling setiap hari
c) Maths - tanya sifir & formula
d) Sains - buat eksperimen mudah dengan anak, di rumah

Paling mudah, hantar tuisyen dan pantau result tuisyen. Next, pantau result exam seperti dalam Rajah 1. Boleh juga subscribe online tutorial.


Kesilapan 3 - MENANGGUH Dapatkan BANTUAN

Kita sering delay tindakan yang melibatkan hal pendidikan anak, menunggu masa yang SESUAI kononnya. Akhirnya langsung tak buat. Contohnya kita delay masa mengambil home tutor untuk subjek BI sedangkan kita dapat rasakan yang BI anak kita lemah.

Membiarkan anak terus tidak faham dalam pelajarannya umpama melihat bangunan pejabat kita sedang terbakar dan tidak menelefon 'bomba' untuk 'memadamkan' api kebakaran tersebut.

'Menelefon" umpama usaha kita. Manakala 'bomba' pula umpama tutor atau pakar motivasi atau orang luar yang dapat "mengubah" anak dari "dalam minda dan rohaninya".


Kesilapan 4 - TIDAK YAKIN Dengan Kebolehan Anak

Jauh di lubuk hati kita sendiri TIDAK YAKIN yang anak kita PANDAI. Kita tidak yakin dia boleh berjaya, kerana kita melihat prestasi lampaunya.

Contohnya sejak Tahun 4 anak kita tak pernah dapat 5A, jadi bila masuk Tahun 6, kita tidak yakin anak kita boleh dapat 5A, sedangkan masih ada 9 bulan untuk bersedia!


Kesilapan 5 - TERLEWAT menyedari 4 Kesilapan di atas

Kita tidak mengendahkan signals dan clues seperti artikel ini yang cuba mengingatkan kita yang anak kita juga dilahirkan BIJAK. Anak kita juga PANDAI. Anak kita juga BERPOTENSI untuk jadi pelajar terbaik.

Lagi sebulan nak UPSR/PT3/SPM nanti baru kita sibuk nak pressure anak kita, suruh dia belajar 24 jam 7 hari seminggu. Baru kita nak padamkan kebakaran di minda anak kita! Kita ulang semula Kesilapan No 1!!!!

Akhirnya anak terus hilang semangat kerana dia sendiri rasa dirinya TAK BOLEH!

Beberapa bulan selepas keputusan peperiksaan sudah keluar, jangan marah jika anak menyalahkan kita kerana tidak berusaha sedaya mungkin kita untuk 'membantunya' berjaya dalam pelajaran.

Saya sendiri sebenarnya TERSENTAK kerana anak saya menyalahkan saya yang tidak cukup mengajarnya BI.

Saya mengaku. Lebih banyak masa saya diperuntukkan untuk mengajar anak orang lain. Untuk mengejar duit. Sehinggakan anak sendiri terabai. Akibatnya graf seperti di atas.

Jadi tahun depan saya akan peruntukkan masa untuk anak sendiri juga.

Itu azam dan tekad saya.

Apa azam anda?



Abah Aqil,
10 Nov 2014

p/s: Sesiapa yang nak EXCEL TEMPLATE untuk pantau results exam anak macam saya buat ni, tinggalkan email di ruangan KOMEN ya.

51 comments:

  1. Sir...saya nak template ni. Nak start pantau pelajaran anak yg masuk darjah 1 nxt year. Thanks!

    yattjay@gmail.com

    Semoga usaha sir utk improve prestasi belajar anak2 dipermudahkan hendaknya.

    ReplyDelete
  2. Keputusan peperiksaan anak saya pun ada yg turun dan ada yg naik..
    Boleh saya dapatkan template tu tak sir?

    Email saya : annemyrul77@gmail.com

    ReplyDelete
  3. Salam,

    Results anak sy menurun.
    Beza exam yg lepas dgn yang baru, yang lepas saya berkesempatan belajar bersama2 dan mengulangkaji . Tapi exam yang baru ini saya tidak berkesempatan disrbabkan oleh dalam waktu beroantang.

    Mohon jasa baik untuk dapat template encik.
    Jzkk

    azzurin2002@yahoo.com

    ReplyDelete
  4. Sy nk mfatimahhirawati@gmail.com

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum.
    Mohon share template tersebut sir.
    Terima kasih.
    analysz204@gmail.com

    ReplyDelete
  6. sy nak juga. kasihsara@gmail.com

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum.
    Mohon share template tersebut.
    Terima kasih.
    Fadzilamohamad@gmail.com


    ReplyDelete
  8. Mohon share to marinami@mohr.gov.my

    ReplyDelete
  9. Mohon share to wsuhanaismail@gmail.com

    ReplyDelete
  10. Mohon share to yuslina74@yahoo.com

    ReplyDelete
  11. Assalam Tuan,

    Mohon share template ke zitiaida@gmail.com.
    terima kasih

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum
    Mohon share template

    ReplyDelete
  13. Salam , mohon share mizzysu@yahoo.com Tq

    ReplyDelete
  14. Salam
    Mohon share template tersebut.
    Terima kasih banyak ye

    nsyifa07@gmail.com

    ReplyDelete
  15. Assalammualaikum. .mohon share ya tuan dan email template ke nezahani@yahoo.com. Tq :-)

    ReplyDelete
  16. Asslm.. mohon email template ke noraidah_1979@yahoo.com

    Jzkk

    ReplyDelete
  17. Sir...saya nak template ni.
    Next year ank masok darjah 1. Second child 4years..
    My email:
    shah_watie83@yahoo.com

    ReplyDelete
  18. Salam. Mohon share template.
    a.jannatulfirdaus@yahoo.com
    Terima kasih.

    ReplyDelete
  19. Salam..saya juga berkeinginan dapatkan template ini...tq

    * emel: suhanaum@yahoo.com.my

    ReplyDelete
  20. Saya juga inginkan template tersebut
    Email saya :rbmterhebat@gmail.com

    ReplyDelete
  21. Assalam. Mohon share template tersebut.
    afza.amirah@gmail.com
    Terima kasih. Moga bertambah-tambah ilmu yg tuan samapaikan.

    ReplyDelete
  22. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  23. Salam, saya berminat, thanks wanshamila77@gmail.com

    ReplyDelete
  24. Salam saya berminat juga : ezmalladmin@gmail.com

    ReplyDelete
  25. Salam tuan, saya berminat. Email saya ctrmiena@gmail.com

    ReplyDelete
  26. Sy berminat juga, harap dpt dikongsikn..email nahaabdullah72@gmail.com

    ReplyDelete
  27. as salam tuan, saya juga berminat nak dapatkan template ni.. email : haslindack@gmail.com

    ReplyDelete
  28. Please share to chowfoonghwa@yahoo.com.Thanks

    ReplyDelete
  29. Please share to chowfoonghwa@yahoo.com.Thanks

    ReplyDelete
  30. mind to share salina2662@yahoo.com.my

    ReplyDelete
  31. Salam.saya berminat untuk dapatkan template ni..
    email:nuurayuu@gmail.com
    tk.

    ReplyDelete
  32. Saya template monitor result utk form 1

    ReplyDelete
  33. As salam..saya berminat untuk dapatkan template ni..terima kasih
    zwanfieza@gmail.com

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...