Saturday 22 November 2014

Ibubapa Mana Tak Teringin Anaknya Naik Pentas Pada Hujung Tahun?



Luahan Hati Seorang Ibu

Hari ini Fan Page Home Tutor dimulakan dengan luahan hati seorang ibu seperti berikut:

"Teringin nak pergi hari anugerah cemerlang... x pernah dapat jemputan... masa kecik2 dulu aruah mak tiap2 tahun tgk kita naik pentas... 
Bersabarlah wahai hati masanya akan tiba jua.... 
Sebak pulak.. huhuhu"

Komen saya terhadap luahan hati tersebut ialah seperti berikut:

"Syabas puan! Keinginan sebagai seorang ibu untuk MELIHAT kejayaan anaknya 'naik pentas' perlu ada, selain daripada kejayaan2 lain. Semua kejayaan perlu seiring. Tak boleh nak pujuk hati kita dengan mengatakan naik pentas itu tak penting, ada benda lain lebih penting. 

First, ibu bapa cemerlang MESTI TERINGIN. 

Second, ibu bapa bagitau anak tentang perasaan mereka. Agar anak juga terbit keinginan untuk cemerlang. 

Bukan dalam cara memaksa tetapi secara HALUS. 

Cth: "Abah masa darjah 1 dulu nakal tapi bijak. Abah tak belajar tapi cukup makan dapat masuk kelas pandai. Dalam kelas pandai semua pandai2 belaka. Takde chance lah abah nak dapat hadiah. Jadi makin nakallah abah. Tak pernah naik pentas untuk ambik hadiah. Naik darjah 4 abah jatuh kelas. Masa tu entah macam mana abah dapat no.3. Terus abah bersemangat nak lawan budak no.2. Pastu abah dapat no.2. Lepas tu nak lawan no.1. Hujung tahun abah dapat jugak no.1. Seronok betul dapat naik pentas. Yang paling sebak bila tengok Atuk dgn Nenek kamu datang tengok abah naik pentas. Bangga betul dorang. 

Abah pun nak tengok anak2 abah naik pentas, tapi abah sanggup tunggu MASA YANG SESUAI. Abah tak nak MEMAKSA. Tapi yang penting kena USAHA. 

Kita USAHA sama2 nak tak? 

TAK MUSTAHIL untuk naik pentas ni. Abah dah buktikan dulu. 

Kalau kita kat kelas bawah, lagi mudah. Macam abah, hehehe. 

Tapi itu cerita lain, dah masuk kelas pandai. Sekarang kita pastikan kita dapat naik pentas dulu. 

NAK TAK? 

Kalau Along dapat naik pentas, abah belanja pergi bercuti Sunway Lagoon, nak tak"

p/s: Itu hanya contoh perbualan. Boleh tukar skrip mengikut kesesuaian.

Selepas itu ibu bapa pun memberi pelbagai reaksi, yang rata2 saya boleh simpulkan bahawa setiap ibu bapa INGINKAN anak mereka cemerlang dalam pelajaran. 

Saya sendiri amat berharap anak dapat naik ke pentas sempena Hari Anugerah Kecemerlangan. Bukan kerana saya nak sangat mereka dapat hadiah, tapi kerana saya yakin mereka MAMPU naik. Saya yakin mereka DESERVED to be up there. 

Untung Anak Banyak

Anak-anak saya yang dah bersekolah agak rapat2. Yang sulong 11 tahun, yang ke-2 berumur 9 tahun dan yang ketiga 8 tahun.

Bila seorang tidak cemerlang, ada dua lagi sekurang-kurangnya boleh back up dan menjadi penyelamat.

Alhamdulillah tahun ini begitu juga. Si abang sulong hanya dapat SATU hadiah sahaja, adik kedua membolot beberapa hadiah dan yang ketiga dapat beberapa hadiah.

Pendeknya beberapa kali nama anak saya disebut dan lebih banyak kali nama saya disebut kerana mereka berbinkan saya, sehinggakan YDP PIBG perasan nama saya disebut banyak kali dan mengucap tahniah sewaktu kami terserempak semasa makan pagi keesokan harinya.

Dapat naik pentas BUKAN segalanya tetapi dapat naik pentas semestinya dapat menggembirakan dan membanggakan ibu bapa dan anak2 perlu tahu itu. 

Malahan sebaik sahaja naik ke atas kereta selepas majlis anugerah tersebut, saya secara halus memberitahu anak2, pasti ibu bapa yang anak mereka tidak dapat hadiah pada hari itu akan berasa sedih......dan betapa saya berharap agar mereka dapat naik pentas setiap tahun.

Dan tiba-tiba keluar luahan hati seorang ibu seperti di atas. Ternyata apa yang saya fikirkan bukanlah isolated case. Ibu bapa lain juga terfikir begitu. Betul tak?

Berikut ialah gambar2 di Hari Anugerah Kecemerlangan 2014 sekolah anak saya. Semoga kejayaan ini menjadi pendorong, motivasi dan pemangkin ke arah kecemerlangan yang lebih banyak pada masa hadapan. Amiin. 
















No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...